Rollebeskrivelser i Loddefjord IL Fotballgruppe pr 30.08.22
Styret:
- Mål- og strategiarbeid /rammene for arbeidet i klubben.
- Visjon- og verdiarbeid.
- Økonomisk -/ og drifts kontroll.
- Organisering og styresammensetning – underutvalg og roller.
- Følge idrettens lover og representere klubben utad.
- Legge til rette for at man kan rekruttere flest mulig, beholde dem over tid, samt utvikle gode fotballspillere. I tillegg sørge for å videreutvikle klubben
- Oppnevne ansvarlig for politiattester.
Styreleder – oppgaver
Styreleder har et overordnet ansvar i styret for Loddefjord IL – Fotball som inkluderer følgende:
- Påse at virksomheten drives i henhold til gjeldene lover og forskrifter.
- Skal lede Loddefjord i tråd med de planer og retningslinjer som er vedtatt av årsmøtet.
- Påse at fastsatte mål nås og at organisasjonen fungerer.
- Oppfølging av og støttefunksjon for leder sportslig utvalg herrer og damer.
- Utarbeidelse av handlingsplan og strategi.
- Forberede og lede møtene i styret.
- Loddefjord fotball representant i Loddefjord Hovedstyre.
- I samarbeid med nestleder representere Loddefjord fotball utad.
Fullmakter:
- Disponere klubbens bank konti sammen med kasserer
- Kan i samarbeid med styret inngå avtaler med spillere og trenere innenfor en økonomisk ramme som begrenser seg oppad til et årlig beløp på kr 100 000,-
- I samarbeid med styret utarbeide retningslinjer for klubbens medlemmer/aktive, ledere og øvrig støtteapparat.
Nestleder- oppgaver
Nestleder er underlagt og rapporterer til styret i Loddefjord Fotball og samarbeider / samkjører sine aktiviteter med styrets leder. Nestleder har sammen med styret i Loddefjord IL – Fotball et ansvar som inkluderer følgende:
- Påse at virksomheten drives i henhold til gjeldene lover og forskrifter.
- Fullmakt: Nestleder er stedfortreder for leder ved leders fravær.
Sekretær – oppgaver
Sekretær er underlagt og rapporterer til styret i Loddefjord IL – Fotball. Sekretær har et overordnet ansvar sammen med styret i Loddefjord IL – Fotball som inkluderer følgende:
- Innkalling til styremøter i samråd med styrets leder.
- Føre referat fra styremøter og møter forøvrig i regi av styret.
- Distribusjon av styrereferat.
- Utarbeidelse og fremleggelse av årsmelding på Loddefjord fotball sitt årsmøte.
- Utarbeidelse og oppdatering av årshjulet i samarbeid med styrets leder
Sekretær – fullmakter
- Sekretær kan representere klubben på vegne av styret, leder og nestleder.
Sportslig utvalg herrer og dame
Leder er underlagt og rapporterer til styret i Loddefjord IL – Fotball. Leder SU har sammen med styret i Loddefjord IL – Fotball et ansvar som inkluderer følgende:
I samarbeid med medlemmene i utvalget utarbeide årsplan for påfølgende år innen 15.01.
- Lede Su, slik at fastsatte mål i årsplanen nås
- Lede møter i Su og sikre at referater skrives fra møtene.
- Påse at aldersbestemte lag fungerer så godt som mulig.
- Ansvar for koordinering, kommunikasjon og info mellom lagene.
- Info til foreldre gjennom Loddefjord Info og Internett sammen med SU.
- Innhente ønske om treningstider fra alle lag.
- Ansvar for påmelding av lag til serie, cuper og seriecuper.
- Utarbeide årsrapport i samarbeid med lagene.
- Koordinere trenerforum
- Oppfølging av dommeransvarlig
- Koordinere laglederforum
- Fellespåmelding til serie/cup for lag tilsluttet barne og ungdomsavdelingen
- Fotballskole
- Merkeprøver
- Ballhentere til A-lagets kamper
- Oppdatering av nettside og facebook side
- Oppdatering og oversikt over utstyr
- Organisere og melde på kandidater til kurs og utdanning.
- Utarbeide sportslig felles strategi som gjelder hele barne og ungdomsavdelingen.
- Holde dialog med seniorgruppen – jobbe med fadderordning Dame/Herre
- Treneroppfølging Utvikle sportsplan med treningsøvelser samt en felles spill formasjon.
Leder Su – fullmakter
- Delegere arbeidsoppgaver til medlemmene i Su og følge opp at arbeidet blir gjort.
- Ansvarlig for sportslig utvikling.
- Fullmakt til å melde på trenere på Trener 1 kurs.
- Fullmakt til å gjøre endringer på lag som ikke fungerer.
Dommerforum/dommeransvarlig – oppgaver
- Fordele dommeroppgaver, sette opp dommere til interne kamper i Loddefjord fotball
- Rekruttere nye dommere
- Opplæring av eksisterende og nye dommere
- Være et møtested for dommere i Loddefjord
- Sørge for at dommere i klubben møter i kretsen der dommere bør delta
- Informere dommere om aktuelle saker
Adminstrativ leder – oppgaver
Administrativ leder har et overordnet ansvar sammen med styret i Loddefjord IL – Fotball som inkluderer følgende:
- Utvikle/Vedlikeholde sponsorportefølje til Loddefjord Fotball. Sponsorarbeidet består av alle elementer om er i en sponsorpakke (fra innsalg til ferdig produkt, i henhold til sponsoravtalen som inngås).
- Markedsføring av Loddefjord Fotball mot media og nærmiljøet.
- Oppfølging av avtaler mot utstyrsleverandører. Forhandle best mulige avtaler på produkter som trengs for å drifte idrettslaget.
- Oppdatering av aktivliste, tillitsmannsliste.
- Fakturering, aktivavgift, lodd og lisenser.
- Oppfølging og arkivering av kontrakter Trener/Spiller (må standardiseres).
- Rapportering til Styreleder/Styre.
- Innkjøp alle utvalg.
- Innkjøp sportsutstyr, logistikk, historikk.
- Sørge for at vedlikehold av kunstgress blir utført ihht krav fra leverandør.
- Koordinator vedlikeholdsarbeid på fotballgruppen sitt utstyr.
- Adelskalender – Registrering/oppdatering av A-kamper herrer.
- Overgang spillere i henhold til rutiner.
- Koordinere inngående mail, eventuelt videresende til utvalgene.
- Ansvarlig for innhenting av Politiattester for tillitsvalgte der dette kreves.
- Nøkkelsystem/Nøkler
- Kontaktperson for Krets og forbund.
- Kontaktperson toveis for alle utvalg.
- Hovedinnhold på Loddefjord Fotball`s hjemmeside samt facebook side.
- Utarbeidelse og oppfølging av markedsbudsjett budsjett sammen med kasserer.
- Oppfølging av skader- skjema og fysioterapeut
Kasserer – oppgaver
Kasserer har ansvaret for og skal i samarbeide med styreformann sikre at følgende arbeidsoppgaver løses til det beste for fotballgruppa:
- Sikre at Aktivavgiften faktureres i henhold til årsplan.
- Påse at kunder/sponsorer blir fakturert i henhold til inngåtte avtaler.
- Kasserer har ansvar for kontakt mot regnskapsfører/revisor.
- Utbetaling av lønn og godtgjørelser i henhold til avtaler.
Kasserer er underlagt og rapporterer til styret i Loddefjord IL – Fotball.
- Disponere klubben økonomiske midler i tråd med retningslinjer fra Loddefjord fotball styre.
- Forvalte Loddefjord fotball økonomiske midler i samråd med styret til det beste for klubben.
- Fordele kostnader og inntekter på lagene
- Fremlegge økonomisk oversikt/rapport til styret hvert kvartal.
- Disponere bankkonto sammen med leder.
- Følge opp inntektsbringende tiltak i forhold til budsjett.
- Løpende orientering til styret om klubbens økonomiske situasjon.
- Fremlegge budsjett / årsregnskap til årsmøtet.
Leder Sportslig Utvalg senior- Oppgaver
Leder SUS er underlagt og rapporterer til sportslig utvalg i Loddefjord IL – Fotball. Leder SUS har sammen med styret i Loddefjord IL – Fotball et ansvar som inkluderer følgende:
- Være sportslig leder for senior menn, junior menn og G16.
- Være SUS sin representant i Sportslig utvalg evt fotballstyre.
- Ansvarlig for at budsjettet som senior og junior lagene er tildelt ikke overskrides.
- Delegere arbeidsoppgaver til medlemmene i SUS.
- Ansvarlig for sesong planlegging sammen med SUS, lagleder og trenere.
- Følge opp trenerne og lagledere i forhold til inngåtte kontrakter og det sportslige opplegget.
- Være trenere og lagledere sin kontakt inn mot fotballstyret.
- Kartlegge/rekruttere nye lovende spillere, egne og eksterne som kan utvikles videre
- Delta sammen med leder for SU i forhandlinger ang. Re-engasjement/nye trenere for senior og junior.
- Ansvarlig for at alle spilleroverganger blir riktig gjennomført.
- Følge opp spillere som er borte fra klubben i kortere/lengre perioder(militærtjeneste osv).
Sportslig Utvalg senior – oppgaver
- Definerer spillertall sammen med trenere, rapportere til klubbens ansvarlige for aktivlister. Føre statistikk 0ver Senior spillere, antall kamper, mål og kort. Denne oversikten leveres styrets sekretær 1 måned før årsmøtet.
- Være pådriver for gode trenings- og kampforhold.
- Oppdatere hjemmeside Senior og Junior. Generell informasjon og kampreferat.
- Skrive kontrakter med aktuelle spillere.
- Sørge for kommunikasjon mellom Senior/Junior/G16 blir holdt jevnlig.
- Se til at lagene har tilstrekkelig med utstyr (baller, kjegler osv).
VALG Komite
- Sørge for at ALLE lag, 14 dager før årsmøtet, kommer frem med tillitsvalgte for sitt eget lag, som er minimum oppmann og trener, og forslag på representant for økonomisk utvalg (ØU), , anleggsutvalg (AU) og sportslig utvalg (SU). Samme person skal ikke føres opp på flere steder.
- Se til at lagene har foreslått personer som virkelig har sagt JA.
- Komme med forslag på kandidater til leder i Loddefjord fotball, nestleder, kasserer og sekretær.
- Sette i gang prosessen før oktober ved å ha møte med alle utvalgene.
Valgkomiteen består av 3 personer som valgt på årsmøtet.
Ressursgruppe
Skal bestå av 4 personer i klubben som skal jobbe med å videreutvikle klubben både sportslig og økonomisk. Skal komme med forslag til styre på tiltak og forbedringer samt ideer for å videreutvikle klubben. Rapporterer til styre.
Aktivitetsutvalg – oppgaver
Leder er underlagt og rapporterer til styret i Loddefjord IL – Fotball.
- Kiosk
- Julebord/Sosial aktivitet
- Dana Cup
- Tine fotballskole
- Innsamlinger og loddbøker
Anleggsutvalg – oppgaver
- Generelt
- Kiosken
- Underetasjen på huset (garderober, dusj og møterom)
- Sjuerbana
- Fotballmål alle baner
- Reklameplakater KG og GRESS, felesområder
- Innbytterbenker /Rydding og Vedlikehold
- Bosspann
- Tribuner
- Lys i parken
- Parkeringsplassen
- Klipping av Voller/Skråninger, områder rundt
- Ansvar for stell/vedlikehold av områder rundt banene.
- Ansvar for innkjøp av materiell og utstyr til nødvendig vedlikehold innenfor budsjetterte rammer.
- Hvert område har en sjekkliste som skal fylles ut og signeres, avvik rapporteres til Anleggsleder.
Kunstgressbane (oppgaver for KG drift/Anleggsutvalget.)
- Det vil bli utarbeidet egen vedlikeholdsplan for kunstgressbanene.
VINTER (KG drift)
- Påse at kunstgressbanen er i en slik forfatning at trening kan avvikles på en forsvarlig måte.
- Foreta brøyting når det er nødvendig og effektivt. Påse at mål ikke fryser fast.
SOMMER (AU/DL)
- Gjødsling av grasbanen etter utarbeidet gjødslingsplan. Vanning av bane i lengre tørkeperioder.
Slådding av kunstgressbaner. - Slå gras og rydde rundt anleggene slik at disse til enhver tid er pene og ordentlige og på den måten fint å komme til for våre egne spillere, trenere, ledere, dommere og gjestende lag.
- Mål skal på samme måte som om vinteren, settes ut til sidelinjene for å gjøre klart for slådding og klipping. (Dette er lagleder sitt ansvar)
- Ansvar for stenging av grasbane når det er nødvendig. Anleggsutvalget sin disponering av grasbanen SKAL respekteres. På samme måte skal skiltet «bana er stengt» respekteres. Ikke noe lag skal ta «seg til rette» på grasbanen
Lagleder – oppgaver
Lagleder er lagets øverste leder. Lagleder har følgende oppgaver:
- Ha nær kontakt med trener(e), sette opp årsplan i samarbeid med trener(e) og se til at trener(e) følger retningslinjene til Loddefjord fotball.
- Ivareta utlevert utstyr. Laget er ansvarlig for dette. Mistet utstyr må erstattes av laget.
- Innkalling til foreldremøter.
- Kontinuerlig oversikt av spillere på laget og vedlikehold av denne listen, endringer rapporteres til administrativ leder + hovedlaget
- Lagleder skal påse at alle spillere har betalt aktivavgift/lisens. Ingen spiller kan spille før dette er betalt.
- Ordne med treningsleir, turneringer og sosiale tiltak.
- Følge nøye med om noen er i ferd med å slutte. Undersøke om vedkommende ønsker å fortsette som leder, trener eller dommer.
Kamp/trening
- Utstyrsansvarlig. Baller, linjeflagg, pumpe, medisinkoffert. Være den som kompletterer medisinkoffert (konferere med sportslig leder/innkjøper) Kartlegge behov for komplettering/nye drakter. Samle inn drakter seinest 15.11.
- Fylle ut behovsliste som blir tilsendt fra administrativ leder.
- Dommerkort, beskjed til bortelag, Kontakte dommer en dag før kamp
- Sjekke draktlikhet foran kamper
- Sjekke oppmerking, nett, baneforhold til alle hjemmekamper
- Reiseopplegg bortekamper, kjørepenger og fergekort. Hvert enkelt lag kjøper eget fergekort. Refunderes mot fremlagte kvitteringer.
- Takke motstander, dommere og egne spillere for kampen.
- Oppgjør til dommere, sende dommerregning til regnskapsfører
- Fylle ut skadeskjema ved evt. skade, trening eller kamp og levere kasserer/administrativ leder
- Sørge for at garderober blir rengjort, og at drakter blir vasket.
- Oversikt med antall kamper, scoringer, antall gule og røde kort, gjelder senior, junior, gutt og smågutt.
Økonomi og organisasjon
- Økonomiske tiltak. Oppfølging og innkreving
- Kontakt med styret
- Skrive årsrapport etter standard oppsett.
Trenere/lagledere/tillitsvalgte – oppgaver
- Alle ledere i Loddefjord Fotball må være bevisst på at de er forbilder. Spillerne legger mer vekt på det du gjør, enn det du sier
- Møt presis til trening og kamp.
- Lær spillerne til å respektere og tolerere dommerne, motspillere, medspillere, og ledere
- Gi ros og oppmuntring, det virker positivt og konstruktivt
- Vær like opptatt av alle spillere og gi tilbakemelding ut i fra deres nivå
- Hold god kontakt med foresatte
- Ta ansvar for at kjefting og skriking fra sidelinja ikke forekommer
- Trenere har hovedansvaret for spillerens oppførsel på fotballbanen
- Krav til kunnskap om lover og regler, skader og skadebehandling, kosthold og væskebalanse samt være bevisst på rusproblematikk
- Påse at det ryddes etter hver trening/kamp. Gjelder også på bortekamper
Beskrivelse for trenere
En trener i Loddefjord er, rettferdig og godt forberedt samt mestringsorientert og lar resultater komme som en konsekvens av gode prestasjoner.
En trener i Loddefjord Fotball er:
- Rettferdig
- Godt forberedt og imøtekommende
- Et godt forbilde gjennom sine handlinger og holdninger
- Konkret, presis og individuell i sine tilbakemeldinger (Merk den viktige forskjellen mellom den generelle kommentaren ”bra” og den konkrete tilbakemeldingen ”Fin pasning, Karoline”)
- Klar over at det er lov å gjøre feil i trening og kamp.
- Ansvarlig for spillernes oppførsel på banen og lære spilleren god folkeskikk.
- Mestringsorientert og lar resultater komme som en konsekvens av gode prestasjoner
- Å ha fokus på ”å gjøre hverandre gode” siden fotball er et lagspill
- Å utvikle kreative og selvstendige spillere; la spilleren selv bestemme under kampen. Husk: jo færre oppdrag på banen, jo bedre utvikles kreativiteten
- Å utvikle spillere med gode individuelle og relasjonelle ferdigheter
- Trivsel på fotballbanen, det skal være gøy å spille fotball
- Spillere som lærer både å vinne og tape
- Å tilrettelegge for at alle spillere kan nå SITT EGET maksimalnivå
- Å drive holdningsskapende arbeid for spillere, trenere, og foreldre
- Å gi mye ros og kun konstruktiv kritikk.
- En hyggelig tone/atmosfære.
- Spillere som kan spille på ulike plasser og som beveger seg slik at ingen blir stående fast bak eller fremme på banen.
- Sette opp årsplan for sesongen
- Sette opp aktivitetsplan / sportsplan sammen med oppmann
- Møte presis og godt forberedt til treninger og kamper
- Levere politiattest
En trener i Loddefjord Fotball unngår:
- Negative tanker og negativt kroppsspråk, som kun skaper begrensninger.
- Skriking fra sidelinjen (typiske eksempler på hva en trener IKKE roper: ”spark”, ”skyt”, ”ikke mist ballen, ”spill”, «spill ballen» ”ikke drible”, ”du må gjøre slik og slik”)
Spilleren skal
- Respekter dommer- og treneravgjørelser
- Vis god folkeskikk. Banning og mobbing blir ikke godtatt. God oppførsel gjelder også på lagets reiser
Møt presis til trening og kamp - Oppfør deg mot andre som du vil at de skal være mot deg
- Ingen bruk av rusmiddel i samband med laget sine aktiviteter
- Problem tas opp internt – vis lojalitet
- Ta del i fellesoppgaver. Utfør pliktene dine med positiv innstilling
- Hold orden i eget og lagets utstyr – RYDD etter deg
- Tap og vinn med samme sinn
FIKS og overgangs ansvarlig
Klubbens Fiks-ansvarlige skal
- påse at klubbens ledelse til enhver tid kjenner til alle påkrevde FIKS-oppgaver.
- påse at klubben til enhver tid har personer i klubben med nødvendige «tilganger» til FIKS, dvs.
- To personer i administrasjonen med rettighet som «Klubbadministrator» (tilgang opprettes av fotballkretsen).
- Alle lagledere (kontaktpersoner) som skal registrere elektroniske kamprapporter gis rettighet som «klubbruker» (tilgang opprettes av klubbadministratorer)
- påse at personer med tilgang til FIKS innehar riktig kompetanse til å utføre påkrevde oppgaver, samt gi brukeropplæring der det er aktuelt. Dette gjøres i samarbeid med klubbens kretskontor.
Dersom en spiller ønsker å melde overgang til en annen klubb, er prosessen for dette regulert i NFFs «Overgangsreglement».
For å sikre at en slik overgang skal skje på en ryddig måte, er det viktig at lederen kjenner til rutinene i slike saker, eller eventuelt delegerer slike saker til en annen person i styret.
- En overgang krever at en del formalia skal være på plass.
- Det er viktig og nødvendig for at det skal være mest mulig ryddighet ved en overgang.
Det er viktig å huske at gammel klubb kan stoppe en overgang dersom en spiller har uoppgjorte forpliktelser til klubben. - Overgangen gjennomføres elektroniske i FIKS.
- Disse gis ansvar til å opprette forespørsler/overganger, og også godkjenne overganger fra egen klubb.
- Norges fotballforbund og Fotballkretsen krever at det i hver klubb skal være én til to personer som av klubbstyret gis tilgang til FIKS
Fair Play-ansvarlig
Generelt om rollen
Overordnet ansvar for utvikling, planlegging og gjennomføring av Fair Play-aktiviteter i Loddefjord IL Fotball
- Det overordnede målet er å utvikle, forankre, synliggjøre fotballgruppas aktiviteter innen FairPlay mot egne medlemmer, lokalmiljø, samarbeidspartnere og sponsorer.
Ansvar
- Sørge for at Fair Play-aktiviteter utvikles og løftes ut i fotballgruppa.
- Utarbeide en årlig Fair Play-plan.
- Rekruttere Fair Play-ansvarlige på lagsnivå.
- Bistå styret, Sportslig Utvalg, arrangementskomiteer og administrativ leder i informasjon og kommunikasjon av Fair Play-arbeidet i Fotballgruppen.
- Fremme aktivt Fair Play-engasjement i lagene og årgangene
- Fotballgruppas ansvarlige for arbeidet med Fair Play
- Kontakt med forbund og krets i Fair Play-arbeidet
Oppgaver
- Produsere Fair Play-relaterte aktiviteter.
- Forankring av Fair Play i styret.
- Forankring av Fair Play i Sportslig Utvalg.
- Delta på foreldremøter, trenermøter / trenerforum, lagledermøter / laglederforum
- Opplæring innen Fair Play på seksjons-, lags- og trener- / lagleder- / spillernivå
- Fair Play-plan
Kvalitetsklubbansvarlig:
Personen sitter i styret eller sportslig utvalg og har kvalitetsklubbkonseptet som eneste oppgave
- Ha inngående kunnskap om konseptet og være pådriver for å kommunisere hva Norges Fotballforbund legger i god kvalitet i klubbens planverk i praksis.
- Være klubbens overordnede kontaktperson mot krets og forbund på spørsmål knyttet til konseptet.
- Følge opp de standarder som er satt i systemet med tanke på implementering og etterlevelse av klubbens verdiarbeid i praksis.
- Sette kvalitetsklubbkonseptet på agendaen til styret slik at man etterlever de retningslinjene som er lagt
- Følge opp og utbedre eventuelle avvik fra kriteriesettet.
- Være ansvarlig og pådriver for gjennomføring av egenmelding
Treneransvarlig/trenerkoordinator:
- Ansvarlig for at Loddefjord sin sportsplanen legges til grunn for gjennomføring av aktiviteten i klubben.
- Planlegging trenerforum – ansvarlig for å utarbeide en struktur på hvordan trenerforum i klubben skal organiseres.
- Gjennomføring trenerforum – ansvarlig for at trenerforumene blir gjennomført iht sportsplan.
- Følge opp klubbens trenere i faglige og praktiske spørsmål, være en trener for trenerne!
- Kartlegge kompetanse og bidra til at alle trenere har nødvendig utdanning.
- Rekruttering av nye trenere samt holde trenerkurs for disse.
- Det kan være hensiktsmessig at klubben har treneransvarlig/koordinator for både barne- og
ungdomsfotballen. Hvis klubben har mange lag bør dette være to ulike personer.
Oppstartsansvarlig:
Den ansvarlige for oppstarten av nye lag kan være en ansatt/deltidsansatt, eller dekan være en dedikert frivillig. Den oppstartsansvarlige skal og bør kjenne til klubbens visjon, verdier, mål og handlingsplaner. Personen må gjennom sin væremåte opptre som en god ambassadør for klubben. Oppstartsansvarlig er barns første møte med klubben, og er en viktig oppgave.
En oppstartsansvarlig i klubben bør inneholde noe om disse punktene:
- Kompetansekrav, hvilken faglig kompetanse bør tillegges denne funksjonen – her kan både formell trenerkompetanse og annen kompetanse (erfaring) bringes inn.
- Tidspunkt for oppstart av nye årganger. NFF anbefaler at klubben har ett eller flere «faste» tidspunkt for oppstart av nye årganger.
- Antall tiltak, funksjonsbeskrivelsen bør si noe om hvor mange og hvor lenge oppstarts-ansvarlig har ansvaret for treningene for disse nye gruppene. I noen klubber kan dette være nok med 2-3 tiltak, mens andre kan ha behov for at dette går over lengre tid.
- Oppstartsansvarlig bør også ha ansvaret for innholdet på disse tiltakene for på den måten bidra til at alle får mest mulig lik inngang til klubben.
- Noen klubber ønsker å dele årskullene inn i mer «faste» lag for kortere eller lengre
perioder. Da er det naturlig at oppstartsansvarlig har en sentral rolle i denne laginndelingen, basert på retningslinjene fra klubbens sportsplan. - Oppstartsansvarlig bør ha et ansvar for å kartlegge og rekruttere trenere og støtteapparat til de nye årskullene. Funksjonsbeskrivelsen bør si noe om hvordan dette ansvaret skal ivaretas.
- Oppstartsansvarlig bør ha et ansvar for å gjennomføre foreldremøter for de nye årskullene. Funksjonsbeskrivelsen bør si noe om når og hvordan disse kan organiseres og gjennomføres. Her er det naturlig at klubbens verdier, mål og retningslinjer blir presentert, samt kontingenter og annen nyttig informasjon.
- Oppstartsansvarlig bør ha et ansvar for å evaluere og videreutvikle klubbens rekrutteringsplan.
Ansvarlig politiattester:
Styret i Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF) vedtok 10. mars 2008 at alle som skal utføre oppgaver som i vesentlig grad innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige, skal ha politiattest.
Ordningen i korte trekk:
- Alle ansatte og frivillige som skal utføre oppgaver for idrettslaget som innebærer et
tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige (under 18 år) eller mennesker med
utviklingshemming, skal avkreves politiattest. - Det skal gjøres kjent når en stilling eller aktivitet krever fremvisning av politiattest.
- Styret oppnevner en person som er ansvarlig for å avkreve politiattest.
- Idrettslaget sender inn søknad om politiattest på vegne av de som skal utføre oppgaver som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige eller mennesker med utviklingshemming. Selve attesten sendes fra politiet hjem til den enkelte som selv må fremvise den for den styreoppnevnte personen i idrettslaget.
- Politiattesten skal bare fremvises og aldri lagres hos idrettslaget.
- Personer som ikke leverer politiattest eller har anmerkninger på attesten, skal ikke gis oppgaver som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige eller
mennesker med utviklingshemming
Varamedlem i styret
Denne skal i utgangspunktet tiltre styret ved forfall. Sittende styre kan også beslutte at varamedlemmene skal ha møterett/plikt til hovedstyrets møter. Varamedlemmene har forslag og talerett, men ikke stemmerett.